Първият проблясък на това, което по-късно ще се превърне в технологичният гигант Apple, е през 1971г., когато електронният инженер Стив Возняк разработва платка, която след това се превръща в първият компютър Apple. Но в новата биография на Стив Джобс, Стив Возняк, казва че Apple най-вероятно никога не би съществувал, ако не е била визията на Джобс за продаване на компютри в опаковка, фокусирана върху потребителя.
В книгата се описва среща между Джобс, Возняк и бащата на Возняк, Джери, ракетен учен, който обикновено обезценява достойствата на всеки, който не е инженер. По време на срещата Джери казва на Стив Джобс (с по-остър тон), че той всъщност не е създал нищо и не заслужава 50% от процъфтяващия бизнес. Тогава Джобс, все още тийнейджър, започва да плаче и казва, че ще се отдръпне и ще остави Возняк да води операцията сам.
Но Возняк разбира хармонията между себе си и Джобс, и знае, че компанията не би съществувала без предприемаческия дух на Джобс.”Джобс е този, който превърна гениалният дизайн на Возняк в един процъфтяващ бизнес” пише авторът на биографията Исаксон.
Изненадващото първо бизнес начинание на Стив Джобс
Джобс е този, който измисля първият маркетингов план на Apple – „компютър за останалите от нас”. Вместо да правят продуктите, които те искат да правят, Джобс си поставя за цел да правят продукти, които да отговарят на нуждите, чувствата и желанията на клиентите.
През 1977г. Джобс и Возняк едва смогват на поръчките за Apple I и търсят свеж капитал за вливане в компанията, докато разработват Apple II. Те вкарват в играта инвеститора Майк Маркула. Освен, че влива $250,000 в компания и става трети партньор, Маркула написва „Маркетингова философия на Apple”, основаваща се на 3 основни точки. Тя може да бъде от полза и за други прохождащи бизнеси.
Точка 1: Съпричастие
Apple трябва да се стреми да има „интимна” връзка с чувствата на клиентите. „Ние наистина ще разберем техните нужди по-добре от всяка друга компания” пише Маркула.
Точка 2: Фокус
За да бъде успешен Apple трябва да се фокусира върху постигането на основните си цели, като елиминира всички „маловажни възможности”
Точки 3: Вменяване на качества
Apple трябва да бъде постоянно нащрек, защото техните продукти се оценяват от сигналите, които те изпращат. „Хората наистина съдят за книгата по нейната корица” пише Маркула. „Ние може да имаме най-добрият продукт, най-високото качество, най-полезния софтуер и др., но ако сме го представили по небрежен начин, той ще се приеме за небрежен; ако продуктът бъде представен по творчески, професионален начин, тогава може да му се вменят качествата, които искаме”
Източник: Entreprenour