„Каменица“ АД е вторият най-голям рекламодател в телевизия за първите шест месеца на 2015 г. Пивоварът е инвестирал над 14 млн. лв. в българския ефир според данните на Be Media Consultant. Това е и причината провеждащият се в момента конкурс за обслужваща агенция на компанията да е най-важният питч за лятото (pitch – жаргон за рекламен конкурс, бел. авт.)
Конкурсът, в който тази седмица текат презентациите на агенциите, е за рекламно обслужване. Тоест в него не са включени дигиталните комуникации и медийното планиране, обясниха пред „Капитал“ от „Каменица“. Това е логично, тъй като те бяха поети от нови агенции сравнително скоро. От март 2015 г. дигиталното обслужване се извършва от Interactive Share, а медийното отиде при ZenithOptimedia след петмесечен конкурс, приключил през ноември 2014 г.
Кой
Към момента рекламното обслужване на Kamenitza, „Бургаско“, „Астика“ и Staropramen (брандовете, върху които агенцията победител ще работи) се извършва от New Moment New Ideas. Това е и една от шестте агенции, които са поканени да участват във важния за пивовара конкурс. „Каменица“ и New Moment си партнират от 2009 г. насам, след като агенцията спечели подобен по обем питч и измести Lowe Swing (рекламно обслужване) и Euro RSCG (PR обслужване). Другите участници в конкурса остават в тайна засега. От компанията посочват само, че това са „пет от най-добрите агенции, активни в момента на българския пазар“.
„Основен критерий при подбора на агенциите, участващи в конкурса, е те да имат капацитета да обслужват пълноценно голям клиент като „Каменица“ АД“, уточнява Мария Александрова, маркетинг директор на компанията. „Друг важен критерий, определящ нашия избор, е това участниците да имат богат опит в сферата на бързооборотните стоки, както и добри и успешно реализирани кампании с други свои клиенти, които по един или друг начин са ни вдъхновили“, допълва тя.
Защо
Сред причините за провеждането на конкурс близо 6 години след последния от „Каменица“ посочват: „Това е резултат на нашия стремеж да разгърнем още повече потенциала на нашите марки и да потърсим нови и свежи идеи както за бизнеса, така и за потребителите.“ Маркетинг директорът на компанията добавя, че конкурсът е здравословен начин да бъдат в крак с тенденциите и случващото се на пазара, както и да са сигурни, че предлагат най-доброто. Уточнява също така, че пичът не означава задължително смяна на обслужващата агенция. „Подобно решение би зависило изцяло от конкурентните предложения на агенциите и добрите иновативни идеи, които с вълнение очакваме те да представят“, казва Мария Александрова.
Какво
Самият питч от своя страна „е стандартен и не се различава от установените на пазара практики“, посочват от „Каменица“. Той включва „разработването и представянето на креативни предложения от страна на поканените участващи агенции по предварително зададени казуси.“ Като се вземе под внимание размерът на конкурса обаче, както и броят агенции, може да се предположи, че най-вероятно заданието е за разработване на стратегия за развитието на всеки един от брандовете. Стандартна практика е такъв тип задачи да изискват планиране на комуникационни активности за срок от една година (или по-рядко – в дългосрочен план).
Крайният срок на конкурса засега остава неясен, както и броят на етапите, през които агенциите ще преминат. „Към момента не бихме могли да се ангажираме с подобна информация, тъй като това зависи до голяма степен от представянето на агенциите“, казват от „Каменица“. „Конкурсът тече с пълна сила и предстои и за нас самите да разберем как ще се развие. Доколкото зависи от нас, ще предоставим на колегите възможност да разгърнат своя потенциал и креативност на колкото етапа е необходимо.“
През последните години „Каменица“ се утвърди като един от най-активните рекламодатели в страната, като най-големият дял от инвестициите й отиват в телевизия. Така например през 2013 г. компанията е инвестирала 15.4 млн. лв. в телевизионна реклама, а през 2014 г. – близо 18 млн. лв. По този начин пивоварът се е изкачил с 1 позиция до 13-то място в класацията на най-големите рекламодатели в този канал. За 2014 г. компанията се нарежда зад „Загорка“ АД (брутен бюджет за телевизионна реклама от 28.3 млн. лв.) и преди „Карлсберг България“ (14.1 млн. лв.). За първите шест месеца на 2015 г. обаче „Каменица“ АД изпреварва своите конкуренти с 14.6 млн. лв. срещу съответно 11.2 млн. лв. за производителя на „Шуменско“ и 9 млн. лв. за старозагорския пивовар. Според данните за онлайн рекламата на IAB България пък „Каменица“ заема 37-о място в топ 100 на рекламодателите, изкачвайки се с 36 позиции от предходната ., когато е била на 73-то място. За сравнение през 2014 г. „Загорка“ АД е на 19-о място, а „Карлсберг България“ за пръв път се появява в класацията през миналата година и заема 14-о място.
Източник: Капитал